Önmagunk és mások iránti tisztelet fejlesztése

A tisztelet az érzelmi intelligencia fejlesztésével alakítható és fejleszthető képesség/készség. Természetesen vannak olyan emberek, akik tetteikkel kivívják a tiszteletünket, de ez valójában nem a másik embernek, vagyis nem a teljes embernek szól, hanem csak kimondottan annak a részének, amelyik elérte azt a bizonyos teljesítményt.

A tisztelet alapvető kellene legyen a világ minden élőlényével szemben, kezdve természetesen saját magunkkal. Ha a saját magunk iránti tiszteletünk nincs meg, nagyon nehéz más emberek iránt tiszteletet tanúsítanunk. Persze ez is onnan indul, hogy gyerekként irányunkban mennyi tiszteletet fejeztek ki és mit láttunk szüleink mennyire tisztelik egymást és embertársaikat…no meg a többi élőlényt a világban.

Semmi baj, ha nem kaptunk megfelelő alapokat, mert szerencsére saját magunk is tudunk ezen változtatni.

1., feladat:

Kíváncsi vagyok, mit gondolsz Te mennyire bánsz tisztelettel másokkal? Mennyire bánsz tisztelettel önmagaddal? Tippeld meg!

Aztán a következő kérdőívvel masok-tisztelete tesztelheted, hogy ez tényleg így van-e. Nézd meg mennyire vagy tiszteletteljes

  1. önmagaddal
  2. a pároddal
  3. a szüleiddel
  4. gyermekeiddel
  5. a munkatársaiddal
  6. barátaiddal
  7. a szomszédoddal
  8. a bolti eladókkal

 

2., feladat:

Lehet meglepődtél a fenti kérdőívben szereplő állításokon, mert talán maga a tisztelet szó sem tiszta számodra.

A tiszteletet tévesen sokszor a kifejezésével azonosítjuk:

  • megfelelő köszönés, a köszönés viszonzása
  • udvarias megfogalmazás írásban és szóban
  • ellenkezés nélküli elfogadás valaki szavaival, ítéleteivel, döntéseivel szemben

Írj magadnak egy listát arról, hogy te milyen kifejeződési formákkal azonosítod a tiszteletet. Ezt nagyon könnyen eldöntheted abból, ha visszagondolsz helyzetekre, amikor úgy érezted, hogy tisztelnek; meg azokra is, amikor úgy érezted, hogy nem. Miből láttad, hogy ez így van?

Aztán azt is átgondolhatod, hogy te mikor gondolod magadról, hogy tiszteletteljes vagy. Gondolj konkrét helyzetekre, és ezek alapján írd meg a listádat.

 

De mi is a tisztelet valójában?

Szeretném ha megpróbálnád írásban megfogalmazni mielőtt tovább olvasol…

A tisztelet egy szándék, egy belső hozzáállás másokhoz, a világhoz, önmagunkhoz.

Azt jelenti, hogy mindannyian emberek vagyunk, azonos szinten, ezért nincs jogunk ítélkezni egymás felett. De van jogunk a véleményünkhöz, az egyediségünkhöz, az érzéseinkhez, a negatívakhoz is, a kulturális különbségeinkhez, az értékrendbeli különbségeinkhez, a viselkedésbeli különbségeinkhez és így tovább…

A tisztelet azt is jelenti, hogy nem hiszem/érzem/gondolom magam értékesebbnek másnál csak azért mert szerintem én jobb iskolába jártam, gyorsabban futok, jobban vág az agyam, kevesebbet hazudok, kevesebbszer dühöngök, jobb az értékrendem, ő tett valami rosszat, tévedett, hibázott, stb.

A tisztelet azt nem jelenti, hogy egyet kell értenem a másikkal, hogy el kell fogadnom mindent úgy igaznak ahogyan ő látja a világot, hogy hagynom kell magam becsapni vagy hogy hagynom kell magam megalázni.

A tisztelet azzal kezdődik, hogy én elfogadom magam OK-nak minden jó és rossz tulajdonságommal együtt. És nem vonom kétségbe értékességem akkor sem, ha hibázom, tévedek vagy kudarcot vallok. Konkrétan nem szidalmazom és degradálom magam jelzőkkel ezen esetekben. A hibáimat ugyanis nem akkor fogom tudni javítani, fejleszteni vagy jobbá tenni, ha tiszteletlenül bánok magammal, hanem ha hiszek magamban. Ehhez pedig tudnom kell, hogy értékes vagyok.

 

3., feladat:

A tiszteletet nagyon egyszerűen úgy mondhatnánk, hogy én is oké vagyok és te is oké vagy minden egyes helyzetben. A valóság ettől eltérő is lehet, az Érzelmi intelligencia coaching című könyv 4 esetet különböztet meg. Ezek a következőek:

 

Én nem vagyok oké, de te igen

Viselkedés: passzív

Én is oké vagyok és te is

Viselkedés: egészséges, asszertív

Én sem vagyok oké és te sem

Viselkedés: megakadt, passzív-agresszív

Én oké vagyok, te pedig nem

Viselkedés: ítélkező, agresszív

 

Nem biztos, hogy könnyű felismerni ezeket a helyzeteket az életedben, ezért itt van 4 konkrét példa némi magyarázattal arról, hogy milyen gondolati/érzelmi és cselekedeti következményei vannak a különböző hozzáállásoknak.

 

Én nem vagyok oké, de te igen

Helyzet: Veszekedés a legjobb barátommal

Gondolat: Már nem szeret, nem is értem miért szerethetett eddig, mert tényleg nem vagyok valami szerethető

Érzés: kínos, lehangolt, kiábrándult, irritált

Tett: Két napig csak ültem otthon, nem hívtam fel, mert azt gondoltam csak zavarnám és úgyse akarna velem többet beszélni.

Én is oké vagyok és te is

Helyzet: Fizetésemelésről készülök beszélgetni a főnökömmel

Gondolat: Több pénzt érdemlek, de tudom hogy neki főnökként az egészet kell irányítani és átlátni, ezért a döntést ő tudja jól megítélni

Érzés: nyugodt, energiával telt, jó közérzetű

Tett: Asszertívan felvetettem neki a fizetésemelés kérdését, elmondva az érveimet és figyelemmel hallgatva az ő érveit

Én sem vagyok oké és te sem

Helyzet: Elbocsátottak

Gondolat: Nem vagyok elég jó, a főnököm meg direkt ki akart szúrni velem, mert nem kedvel

Érzés: ideges, kiábrándult, szomorú, reménytelen

Tett: Otthon ültem és sajnáltam magam, nem kerestem új állást, mert nem láttam semmi értelmét.

Én oké vagyok, te pedig nem

Helyzet: Elém tolakodott valaki a sorban

Gondolat: Mekkora idióta bunkó!

Érzés: ideges, dühös, irritált

Tett: Hangosan odaszóltam: “nem látod, hogy ez itt egy sor! Na húzzál a végére!”

 

Ebben a fájlban Mások tiszteletének fejlesztése pedig a saját életedből vett példákat sorolhatsz be a 4 különböző hozzáállásba. Nem biztos, hogy mindegyiket fel fogod tudni fedezni az életedben, mindannyiunkéban van 1 meghatározó hozzáállás és a többi lehet csak elvétve fordul elő.

Miután leírtad a konkrét példákat akkor pedig próbáld átalakítani azokat OK-OK, tehát én is oké vagyok és te is oké vagy szituációkká. Erre is lesz hely a munkalapon.

A következő kérdések segíthetnek az átalakításban:

  • Hogyan tudnék másképp gondolkodni?
  • Ha oké-oké lenne a hozzáállás, akkor milyen gondolataim és érzéseim lennének?
  • Mit tennék másképp ekkor?
  • Meg tudnám-e ezt most tenni? Vagy a következő hasonló esetben?
  • Mi kellene ahhoz, hogy ezt meg tudjam tenni?
  • Mit tudok ebből a gyakorlatból beépíteni a munkába vagy magánéletembe?
  • Hogyan kezdjek ehhez hozzá?
  • Mit nyerek az oké-oké hozzáállással?

Leave a Reply

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress