Úgy érzed túlnő rajtad a vállalkozás? Így kezdj neki a rendrakásnak!

Úgy érzed túlnő rajtad a vállalkozás? Így kezdj neki a rendrakásnak!

Ismerős helyzet, hogy nincs elég idő arra, amit a legjobban szeretsz a vállalkozásodban? Az alkotásra? A tanácsadásra?

A vállalkozás egyéb teendői egyre csak gyűlnek…csomagot feladni, posztokat megírni, terméket feltölteni webshopba, ügyfeleket szerezni, könyvelési anyagot összerakni…

Igyekszel uralni a helyzetet, de káosz van, mert nem látszik miből van a bevétel nagyobb része, mire kellene hangsúlyt fektetni a kommunikációban, mikor kellene vagy kellene-e egyáltalán új terméket bevezetni…

Kimerült vagy, fogy a motivációd, elveszettnek érzed magad és még bűntudatod is van, mivel már nem csak a vállalkozásban csapnak össze fejed felett a hullámok, hanem a magánéletben is.

Többször láttam már ezt mentoráltjaimnál, és azt is ahogy, lépésenként haladva megnyugszanak és megteremtik a stabil alapokat. Ami első körben nagyon fontos, hogy rakjunk rendet a fejünkben a célokat és prioritásokat illetően és igyekezzünk utána ehhez igazítani a mindennapi feladatokat.

Kezdetnek érdemes végigmenni a következő 3 lépésen:

1. Mik a célok? Személyes és vállalkozási egyaránt.

Először is nézzük meg, összeegyeztethetőek-e a célok. Volt rá példa, hogy egy vállalkozó nagy fejlesztést tervezett, miközben második babára is vágyott meglévő bölcsise mellé. Beszélgetésünk közben szembesült vele, hogy már így is a végét járja mind időben, mind energiában és közben olyan tervei vannak, amihez időt és energiát kellene felszabadítani. Én nem mondhatom meg, ki hogy döntsön, abban viszont segíthetek, hogy elfogadja a döntését. Ő végül úgy döntött, hogy hagyja a fejlesztést és inkább stabillá és hatékonnyá teszi a jelenlegi működést. Elfogadta, hogy nem most van itt az ideje a nagy célkitűzéseknek és másokkal való versenyzés helyett jobban jár, ha a saját tempójában halad.

Nem kell követnünk a teljesítményhajszoló világot, ha nekünk jobban esik egyszerre csak egy dologra koncentrálni, ahelyett hogy tíz helyen is helyt próbálnánk állni. Ha már tiszták a célok, sokkal könnyebb mederben tartani az életünket. Habár jó, ha számszerűsíthető céljaink is vannak, a célok nem mindig pénzben vagy lájkokban mérhetőek. Általában a számok mögött érdemes megkeresni a valódi okot, amiért el akarjuk azt érni. Ehhez egyetlen kérdést kell legalább háromszor feltenni magunknak: De miért fontos ez nekem?

2. Nézzük meg milyen változtatások, fejlesztések és nagyobb mérföldkövek vezetnek a célokig!

Érdemes azon is elgondolkodni, hogy a jelenlegi utunk a célok felé vezet-e vagy sem. Ha például már most is fájó az énidő hiánya és még vállalkozást is fejlesztenénk, akkor először igyekezzünk helyet csinálni az énidőnek. Rendszerezzünk, építsünk le, szervezzünk át, automatizáljunk vagy vonjunk be segítőket. És ne csak a vállalkozásban. Mindig érdemes megnézni a magánéleti területen is, hogy lehet-e hasonló változtatásokkal időt és energiát spórolni.

Szoktam javasolni ilyenkor az online időnaplózást, hogy legalább azt lássuk át mivel mennyi idő megy el…és ezek mennyire járulnak hozzá a céljainkhoz. Az a tapasztalatom, ha ezt leírva látjuk, akkor sokkal könnyebb a változtatásokat megtenni. Egyik mentoráltam nehezen kezdett bele a naplózásba, de aztán csak belejött. Mikor a gyereke „betegszabin” volt otthon és még anyukája is kórházba került, kiderült, hogy többet foglalkozott a vállalkozásával, mint korábban. Egyszerűen csak rákényszerült, hogy jobban ossza be az idejét és hatékonyabb legyen. Megdöbbentő ezeket visszaigazolva látni az online naplózásból.

3. A szenvedélyünk kapjon helyet a naptárban.

A szenvedélyből vállalkozók tele vannak ötletekkel, aminek egy folyamatos termékfejlesztés a következménye. Legtöbbször nem vizsgálják üzleti szempontból ezeket a fejlesztéseket, mert szimplán csak át akarják élni újra és újra az alkotás örömét. Ez teljesen érthető. Hiszen ezért kezdtek vállalkozni.

A vállalkozás azonban nem szólhat pusztán a szenvedélyünk kiéléséről, azt inkább hobbinak hívják. És ennek a hobbiszintű kiélésnek is helye kell legyen a rendszerünkben, mert ez az, ami inspirál és feltölt minket. Ezt azonban, ha nem tudjuk összekötni a vállalkozás céljaival, igyekezzünk külön kezelni és külön időt hagyni rá.

 

Kiemelt kép: Jeremy Bishop, Unsplash

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress